Ik vind het erg leuk om in een andere omgeving ook met kunst bezig te zijn en mij te laten beïnvloeden door het vreemde op dat moment. Hieronder enkele voorbeelden.

Vlamoven Udenhout

In 1994 (dus lang geleden) werkte ik met zes andere kunstenaars aan het het Vlamovenproject in Udenhout, waar wij vijf weken mochten werken in een ontmantelde steenfabriek.

Er restte nog een gigantische fabriekshal met 26 koepelovens van 3 x 5 x 12 meter. Voor ons werd voor de laatste keer één van de ovens op authentieke wijze gestookt. We konden dus levensgrote beelden maken en de onderstaande beelden waren mijn aandeel: stoere figuren geïnspireerd op de mensen en beroepen uit de steenfabriek. Enkele van de beelden staan nog steeds bij mij thuis opgesteld, andere zijn verkocht.

 

Zetbaas
Procesbewaker, gezien aan twee kanten
keramiek

Thailand

Van 1994 tot 1998 had ik het geluk om een paar keer per jaar in Bangkok te werken op de Silpakorn Universiteit. De plek en de Thaise studenten waren mij volkomen vreemd. Door de taal en verschillende cultuur was ons gevoel voor kunst verschillend en de communicatie lastig, maar iedereen was hartelijk en behulpzaam; ik leerde er veel.

In deze vreemde omgeving waar ik kon werken had ik geen materiaal en gereedschap en er was geen vooropgezet doel. Het was erg zoeken naar de mogelijkheden maar ik zei wel ja op het aangeboden toeval!

Ik vond stukken hout en bouwde collages. De studenten namen mij mee naar hun bronsgieter in Ayutthaya en daar heb ik de collages laten gieten.

 

Airmiles
Airmiles
houtcollage in brons
Déjà vu
Déjà vu
Houtcollage in brons 50x30x30 cm

Rusland

In 1997 deed ik mee aan een vierweeks cultureel uitwisselingsprogramma in Rusland, in een dorp nabij Moskou. Ik was er met nog negen andere kunstenaars.

De simpele kleine objecten van de foto’s zijn als afval op straat gevonden. Ik maakte van het roest en de blikjes een nieuwe bestemming, een herinneringen aan wat voorbij is. Het zijn nu huisaltaartjes en knuffelbeeldjes. De inspiratie werd geput uit de kneuterigheid, de ideeën, de chaotische werkwijze, de conceptiedruppels, de krabbeldingetjes, de broddellapjes. Het is dus wel doordacht. Het is energie en overvloed?

Het werk van onze groep werd in een museumgalerie te Moskou geëxposeerd. Al ons werk kreeg bij de terugreis door de douane een stempel om het als kunst te kunnen uitvoeren. Zij hadden er dus al oog voor.

 

Assemblages, 1997

Mijn kostgrondje

De beelden hieronder zijn een overblijfsel van de rooiebieten van een paar jaar geleden in de grond bij mijn huis. Dat is wel dichtbij huis maar toch een andere plek dan waar mijn kunstwerken normaal ontstaan. De beeldjes zijn maar 5 cm groot maar toch, een krachtige monumentale uitstraling hebben ze wel.

De beeldjes worden hier gepresenteerd op een sokkeltje i.p.v. gekookt op uw bordje.

 

Vergankelijkheid uit mijn kostgrondje
Vergankelijkheid uit mijn kostgrondje